Omgaan met een Klagende Inactieve Deelnemer in je Training

In een training klaagt een deelnemer over zijn werksituatie, maar komt zelf niet in actie om iets aan de situatie te veranderen. Hoe ga je als trainer om met een klagende inactieve deelnemer in je training?

Deze vraag wordt beantwoord op de bovenstroom en de onderstroom van leren en ontwikkelen, gekoppeld aan het Stermodel van de zes ontwikkelingsniveaus. Het gedrag en omgeving niveau vormen samen de bovenstroom. Het mentale, emotionele, fysieke en zingeving niveau zijn de ontwikkelingsniveaus op de onderstroom.

Stermodel van de Zes Ontwikkelingsniveaus

De bovenstroom en de onderstroom spelen zowel bij deze deelnemer als bij de trainer. Daarom beginnen we met de zelfreflectie van de trainer, gevolgd door praktische tips voor het omgaan met een klagende inactieve deelnemer in je training.

Zelfreflectie van de Trainer in het Omgaan met een Klagende Inactieve Deelnemer in Training

Onderzoek wat dit gedrag van de deelnemer bij jou als trainer oproept:

  • Wat denk je?
  • Wat voel je?
  • Wat neem je fysiek waar in je lichaam?
  • Wat is je neiging om te doen?

Welke rode knop raakt de deelnemer bij jou? En wat heb jij hierin te leren?

Deze methodiek effectief leren begeleiden?

Vergroot je impact als trainer!

Ontdek onze NOBTRA erkende opleidingen waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.

Deze methodiek effectief leren begeleiden?

 

Tips voor de Trainer voor het Omgaan met een Klagende Inactieve Deelnemer in Training

  • De trainer als persoon
    Breng jezelf als trainer in een open, stevige en liefdevolle houding. Bijvoorbeeld door contact te maken met je hart en te denken: ‘Ik ben OK en jij bent OK’.
  • Helicopterview
    Welk verband is er tussen het klagende ineffectieve gedrag van de deelnemer en zijn persoonlijke leerdoelen voor deze training?
  • Gedrag
    Benoem het gedrag van de klagende inactieve deelnemer in training (het verbale en non-verbale gedrag) en vraag of de deelnemer dit herkent.
  • Trainingsomgeving
    Confronteer de klagende inactieve deelnemer in training met het effect van zijn gedrag op zijn leren tijdens de training.
  • Praktijkomgeving
    Bevraag de klagende inactieve deelnemer in training op het effect van dit gedrag in een praktijksituatie. Hoe reageren de mensen in zijn omgeving hierop?
  • Mentaal
    Met welke gedachten / overtuigingen houdt de klagende inactieve deelnemer in training dit gedrag in stand?
  • Emotioneel
    Hoe voelt de klagende inactieve deelnemer zich? En waar heeft hij eigenlijk behoefte aan?
  • Fysiek
    Wat neemt de klagende inactieve deelnemer waar in zijn lichaam?

Ontwikkelingspunt voor de trainer

Welke rode knop raakt een klagende inactieve deelnemer in jou als trainer? Wees je gewaar wat er mentaal, emotioneel en fysiek bij jezelf als trainer gebeurt.

Meer leren?
Wil je leren hoe je lerend kunt omgaan met ‘lastige’ deelnemers? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleiding:

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductieworkshop Trainen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches